LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, June 15, 2009

Dikau GURU sejatiku..




















Pada suatu hari di rumah kedatangan tamu, kebetulan ayah yang melayani tetamu itu. Tamu itu menceritakan permasalahan dirinya kepada ayah. Selain itu dia juga menyatakan bahawa dirinya sering mengikuti majlis zikir. hampir tiap hari dia mengamalkan amalan yang disampaikan ustaz itu. Kata ustaznya jika zikir itu diucapkan sekian ribu kali dia akan bertemu dengan guru sejati.

"Ustaz, masalahnaya tiap kali saya mengamalka bukannya saya temui guru yang sejati tetapi yang saya temui ialah omelan isteri saya. sebelum saya mengamalkan amalan ini, isteri saya sangat menghormati dan menyanggi dan tiada bicarabya yang seperti kini. kenapa setelah saya mengamalkan zikir itu, isteri saya semakin berubah."

Sambungnya bersama keluh yang sarat. "Bagaimana ya ustaz?"

"Wahai anakku, sebenarnya apa yang disampaikan ustaz itu benar dan isterimu itu juga tidak salah kerana isteri itulah yang menjadikan kamu guru sejati padakehidupanmu dengan omelannya."

Jawab ayahku dengan tenang "Jadi guru sejatimu sudah kau temui iaitu diri isterimu. Kukatakan sedemikian kerana dia membuatkan dirimu bertambah-tambah sabar dan taat, percayalah…"

No comments:

Post a Comment

salam pertemuan..
semoga kalian dapat meniggalkan komen di blog ne..
diharap kita dpt saling kenal mengenali dan saling bertukar pandangan..semoga tautan ukhwah berkekalan..;)