LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, June 18, 2009

"PERANAN MAHASISWA DALAM MEMBENTUK MEKANISME PEMANTAPAN AKHLAK UMMAH"

Al Syahid Imam Hassan al- Banna pernah mengungkapkan dalam satu bingkisannya kepada pemuda pemudi Islam bahawa:

"setiap fikrah(idea) itu akan hanya berjaya apabila ia dikuatkan dengan iman yang medalam, dilengkapkan dengan ikhlas untuk diperjuangkan, ditambah dengan semangat yang berkobar-kobar dan mempunyai persediaan yang rapi untuk beramal serta berkorban dalam perlaksanaanya."

Iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan rukun-rukun khusus untuk para golongan muda termaksuklah mahasiswa. sebab asas iman ialah hati yang terang, asas ikhlas ialah jiwa yang bersih, asas semangat ialah perasaan yang mantap, manakala asas amal pula ialah azam yang kuat.

Dari sini ternyata golongan muda dari kalangan setiap umat sejak dari dahulu sehingga sekarang merupakan tiang kebangkitan umatnya. firman ALLAH:

maksudnya.."sesungguhnya mereka itu adalah pemuda pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami(ALLAH) tambahkan mereka petunjuk." (al-kaht:13)


ANCAMAN DAN STRATEGI MUSUH:
  • Seorang Misionary Kristian bernama John Mout pernah menegaskan:

  • "kita sewajarnya perlu memastikan bahawa tumpuan yang khusus diberikan kepada kanak-kanak di seluruh medan kristianisasi yang dijalaknkan. mereka adalah tumpuan uatama gerak kerja kita, kerana kesan yang boleh merosakkan Islam adalah bermula dari tahap awal lagi"
  • Kenyatan samuel zwimmer (misionary amerika) dalam ceramahnya di al-quds tahun 1928:
"...Tugas anda sekalian ialah mengeluarkan orang-orang Islam itu sendiri agar mereka menjadi satu makhluk yang tidak mempunyai hubungan dengan Allah...Dengan ini secara tidak langsung, usaha-usaha anda ini sebagai peneroka pembukaan penjajahan ke atas kerajaan-kerajaan Islam..."

  • Tugas besar yang disuarakan oleh paderi segala paderi Kristian ( Pope Urban), Samuel Zwimmer (Misionary Amerika)
"Anda telah berjaya menyediakan dinegara Islam suatu generasi belia yang tidak mengetahui hubunggannya dengan ALLAH malah tidak ingin mengetahuinya.
Anda juga telah berjaya mengeluarkan orang-orang Islam dari agamanya walaupun anda tidak memasukkannya dalam agama kristian, seterusnya akan lahirlah satu generasi Islam yang diingini oleh penjajah...Generasi yang tidak lagi mempedulikan perkara-perkara besar yang berlaku disekitar mereka, sebaliknya lebih suka mengabiskan masa berehat dan malas, cita-cita dalam dunia tidak lain hanya untuk memenuhi tuntutan syahwat..
Sesungguhnya tugas anda telah selesai dengan sempurna dan anda pula telah berjaya mengakhirinya dengan hasil-hasil yang cukup cemerlang. mudah-mudahan al-masih memberkati anda dan para penjajah meredhai anda sekalian dengan kelebihan jihad anda yang berkat itu anda telah berjaya memdapat keberkhatan dari ALLAH."


GOLONGAN MUDA/MAHASISWA PERLU MEMAINKAN PERANAN?
  1. Melaksanakan amanah sebagai hamba dan khalifah ALLAH adalah suatu kemestian
  2. Sebagai pewaris dan penyambung risalah para nabi dan golongan terdahulu
  3. Golongan ini lebih mampu dan bersemangat
  4. Tidak banyak halangan dan tanggungjawab


APAKAH ASPEK-ASPEK PEMBENTUKAN PERIBADI?
  1. Mesti mengatahui matlamat ia diciptakan
  2. Memahami Islam yang sebenar menurut al-quran dan al-sunnah
  3. Melengkapi diri dengan iman dan amal yang berterusan
  4. Mempunyai matlamat dan gambaran tentang musuh-musuh Islam yang setiap detik berusaha menghancurkan Islam
  5. Mengambil contoh tauladan dari Rasulullah s.a.w dan para sahabat
  6. Mengetahui tuntutan menuntut ilmu dan berdakwah

Dengan aspek-aspek di atas maka akan terbentuklah keperibadian muslim yang akan menjadi contoh tauladan kepada orang lain dengan mempamerkan ketinggian akhlak dan kecermerlangan dalam pelajaran, yang mana ia adalah kaedah yang berkesan memantapkan akhlak ummah di luar amnya dan di kampus khasnya.
Wallahu'alam




No comments:

Post a Comment

salam pertemuan..
semoga kalian dapat meniggalkan komen di blog ne..
diharap kita dpt saling kenal mengenali dan saling bertukar pandangan..semoga tautan ukhwah berkekalan..;)